Sarunu festivāls “Lampa”
5.07. – 6.07. Cēsīs
Iesaka: Agate Bankava
Festivāls, kas piedāvā sarunas un diskusijas par ļoti dažādām tēmām. Šogad īpaši saistošas man šķiet divas diskusijas – “Vai kultūras centrā var arī reivot?” un “Kurš pasūta mākslu un kurš to skatīsies?”. Sīkāka informācija šeit.
Meistarklase “Mierīga ķermeņa kustība”
6.07. Brīvības gatvē 193c Rīgā
Iesaka: Agate Bankava
Body-Mind Centering® meistarklase ar Somijā dzīvojošo brazīliešu/japāņu izcelsmes dejas mākslinieku Lindonu Šimizu ir ekskluzīva iespēja satikties ar dejas somatikas praksi visiem tiem dejas mīļotājiem, kas pievērš niansētu un apzinātu uzmanību ķermeņa un prāta attiecībām. Sīkāka informācija šeit.
“Lūznavas mākslas pikniks”
13.07. Lūznavā
Iesaka: Agate Bankava
Jau ierasti “Lūznavas mākslas pikniks” piedāvā laikmetīgās dejas izlasi kuratores Intas Balodes vadībā. Šogad būs iespēja redzēt Rūtas Pūces soloizrādi “Līdz nāve mūs šķirs”, piedalīties dejas meistarklasē “Dejo ar Barišņikoviem” un baudīt ar Dejas balvu godalgotās dejas filmas – Maijas Tjurjapinas un dejotāju veidoto filmu “Punkts” un Viļņa Bīriņa un Ramonas Galkinas veidoto filmu “Brālis”. Sīkāka informācija šeit.
“Horizon Dance Intensive”
13.07. – 17.07. sporta zālē “Depo Sports” Jūrkalnes ielā 1 Rīgā
Iesaka: Anna Pierhuroviča
Vasaras daudzpusīgākais dejas pilnveides notikums, kur būs iespējams piedalīties intensīvās dažādu stilu deju meistarklasēs pie vietējiem un ārzemju dejas speciālistiem. Var piedalīties visās klasēs vai izvēlēties vienu atsevišķu dienu. Visas dejas nedēļas garumā paredzēti arī atpūtas brīži, tematiskās ballītes, paraugdemonstrējumi un diskusijas. Sīkāka informācija šeit un Instagram kontā @horizon.intensive.
Laikmetīgās dejas sestdienas
10.08. Piņķos
Iesaka: Agate Bankava
Babītes Kultūrizglītības centrs sadarbībā ar festivālu “Vides deja” un horeogrāfi Liliju Liporu aicinās iepazīt laikmetīgās dejas – vides dejas (site-specific dance) burvību. Iepazīsti laikmetīgo deju no cita skatpunkta! Sīkāka informācija šeit.
K-pop batli
24. 08. studijā “KDose” Skolas ielā 21 Rīgā
Iesaka: Anna Pierhuroviča
Deju stils k-pop ir cieši saistīts ar korejiešu popmūziku un ir viens no šībrīža populārākajiem un visstraujāk augošajiem dejas stiliem pasaulē. Šis būs notikums, kur redzēt vietējās k-pop scēnas dejotājus un entuziastus. Tas noteikti ir pavisam atšķirīgs dejas stils no tipiski redzētiem, jo bieži vien tiek izpildīts ar dziesmas vārdu izrunāšanu. Sīkāka informācija Instagram kontā @dose.of.kpop.
Publikācija “The ABC of Micro and Macro Dramaturgies in Dance”
Visu vasaru jebkurā vietā
Iesaka: Rūta Pūce
Šī lasāmviela vasaras vakariem noderēs dejas profesionāļiem, vairāk varbūt domājot par laikmetīgo deju, bet, manuprāt, ne tikai. Trīs gadu garumā dejas mākslinieki, dramaturgi un kuratori ir veikuši pētījumu par to, kas īsti ir dejas dramaturģija, un radījuši tādu kā ābeci. Darbs lasās ātri un viegli, dod zināšanas, kā arī reizē ļauj vērot sevi un rosina radoši pieslēgties savām idejām.
Darbu “The ABC of Micro and Macro Dramaturgies in Dance” lasi šeit.
“Dance.lv Žurnāls” arhīva lasāmviela
Visu vasaru jebkurā vietā
Iesaka: Laura Jasmane
Par baleta kritiku Latvijā dzirdu daudz kritikas – Ērika Tivuma vietu aizpildīt nespēj neviens, bet tiem, kuri raksta, pietrūkst objektivitātes un drosmes. Mūsu arhīvā atrodamās recenzijas tomēr spēj šo priekšstatu ieplēst un parādīt, ka Tivumam tik smieklīgi nesanāca.
“Uz sarunas beigām vēl izskan doma par to, ka televīzijā redzētajās baleta izrādēs visi dejotāji izskatās tādi viegli un gaisīgi, bet šeit, citēju, “lec tik smagi, pļokt-pļokt brīžam, ka, šķiet, tūlīt nokritīs gar zemi”,” 2012. gadā savu paziņu iespaidu par baletu “Gulbju ezers” apraksta Inta Balode. Lasi šeit.
“Bet fināls atkal ir satriecošs – šķībās durvis uzbrauc debesīs, pēc tam videoprojekcijā pārvēršoties par “Dormeo” virsmatraci, tad dzēšgumiju un visbeidzot izgaistot pavisam…” par baletu “Erda” raksta Dita Jonīte. Lasi šeit.
“Kordebalets ainā ar tumšajiem siluetiem uz balta fona parāda visus savus šībrīža vājos punktus – nesinhronu, neritmisku dejojumu, neizlīdzinātību pēc augumiem, atsevišķu dejotāju liekā svara problēmas,” un “Spīdīgi un pūkaini zaļi kociņi scenogrāfijā acīmredzot jau kļuvuši par horeogrāfa Vamoša atpazīstamības zīmi (..),” par baletu “Erda” raksta arī Baiba Beinaroviča. Lasi šeit.
“Ja uzrakstīšu, ka pirmajā fragmentā solisti vienkārši mēģina visu darīt, ieturot vismaz metru distanci, bet otrajā starp dejotājām ir apmēram metru garas stibas, visu arī būšu pateikusi,” par izrādi “Divi metri” spriež Dita Jonīte. Lasi šeit.
“Pēc tam, kad Aurora sadūrusi pirkstu ar vārpstiņu, viņa aizmieg tādā tumsā, ka ainu var arī saīsināt – saskatīt jelko nav iespējams. Otrā cēliena otrā aina ataino medības, kurās piedalās princis Dezirē (Sergejs Neikšins). Kā gaisma tika izslēgta iepriekšējā ainā, tā arī netiek ieslēgta. Medības, protams, var norisināties arī naktī, taču stacionārais molberts (blakus kreisajai kulisei), pie kura ar entuziasmu glezno mākslinieks, tādā gadījumā ir lieks. Arī “Aklās vistiņas” iespējams spēlēt tumsā, taču diez vai tām būtu īstā vieta medībās,” par baleta “Apburtā princese” iestudējumu Rīgā raksta viena no vadošajām Sanktpēterburgas baleta kritiķēm Larisa Abizova. Lasi šeit.
“– Vai bija kustības, par kurām bija jādomā – tas nu gan ir pāri visām robežām?!
– Nebija gan,” rakstā par “Complexions Contemporary Ballet” secina autoru duo DANCEPUNKC.
Videolielkoncerts “Augstāk par zemi” (2021)
https://www.lsm.lv/kultura/dziesmu-un-deju-svetki/mediji/video/242814
Iesaka: Anna Pierhuroviča
Mega videoprojekts, kas tapa kā alternatīva mūsdienu deju lielkoncertam Ķīpsalas hallē Covid-19 pandēmijas ierobežojumu iespaidā. Šis koncertstāsts ir tāls radinieks oriģinālajai lielkoncerta vīzijai, un tajā iespējams redzēt nedaudz no sākuma idejām ar lielformāta zīmējumiem. Tas ir labākais, ko bija iespējams paveikt esošajos apstākļos, un ir pirmais mūsdienu deju lielformāta videomateriāls Latvijā. Sīkāka informācija šeit.
Fotogrāfijas kolāžā: publicitātes attēls no meistarklases “Mierīga ķermeņa kustība”, publicitātes attēls no festivāla “Vides deja” mājaslapas (izrāde “Izbalansēt”, attēlā dejotājs Aigars Larionovs), Annas Novikovas-Tilčikas foto no izrādes “Līdz nāve mūs šķirs”, Anastasijas Langeres foto, Adrijas Bensones foto.