Intervija ar balerīnu Paulu Lieldidžu-Kolbinu

12/08/2015

Gunta Bāliņa

No 1. līdz 5. jūlijam Seulā (Koreja) notika 8. Starptautiskais Korejas baleta konkurss (KIBC). Konkursā piedalījās 97 dalībnieki no 16 valstīm, tostarp baleta mākslinieki no Latvijas. Šogad Latviju pārstāvēja Latvijas Nacionālās operas baleta soliste Ieva Rācene (senioru grupa) un Rīgas Horeogrāfijas vidusskolas šā gada  absolvente Paula Lieldidža-Kolbina (junioru grupa).

Ieva Rācene ieguva trešo vietu (pirmā vieta šajā kategorijā netika pasniegta), savukārt Paula Lieldidža-Kolbina junioru konkurencē ieguva sudraba medaļu. Šajā konkursā arī iepriekš piedalījušās LNO baleta solistes Evelīna Godunova un Annija Kopštāle, saņemot sudraba medaļas.

Paula Lieldidža-Kolbina

Kā vairums starptautisko konkursu programmu KIBC noritēja trīs kārtās, kurās konkursantiem jādemonstrē variācijas vai klasiskā repertuāra pas de deux. Senioru grupā Ieva Rācene bija izvēlējusies variācijas no Obēra „Grand pas classic”,Gamzati variāciju no L. Minkusa baleta „Bajadēra”, Kitrijas 1. cēliena variāciju no baleta „Dons Kihots” un variāciju no baleta „Pahita”. Savukārt  modernās dejas sadaļā Ieva dejoja Elzas Leimanes horeogrāfiju, izpildot fragmentu no baleta „Tikko”.

Paulai Lieldidžai-Kolbinai šis nebija pirmais starptautiska mēroga baleta konkurss, pirms tam spēki jau izmēģināti Spoletto ( Itālija) starptautiskajā konkursā, iegūstot godalgotas vieta. Šajā konkursā Paula izpildīja variācijas no baleta „Venēcijas karnevāls”,Odīlijas variāciju (J. Grigoroviča horeogrāfija) no baleta „Gulbju ezers” un Esmeraldas variāciju no „Parīzes Dievmātes katedrāles”, kurā baletmeistara Aleksandra Lemberga horeogrāfija kārtējo reizi izraisīja citu valstu žūrijas pārstāvju sajūsmu un apbrīnu.

Gunta Bāliņa: -Kā tu to izskaidro? Kas ir tas unikālais, kas piemīt šai horeogrāfijai, kas vēl joprojām  izraisa žūrijas sajūsmu, neskatoties uz to, ka A. Lemberga izrāde tapusi iepriekšējā gadsimtā (1970. gadā)?

Paula Lieldidža-Kolbina: -Neskatoties uz to, ka tā ir fiziski ļoti grūta, jo ir gan dažādas piruetes, gan lēcieni, tā ir ļoti aktieriska. To var uzskatīt par baleta miniatūru.

-Ar ko atšķīrās Korejas starptautiskais baleta konkurss no iepriekšējiem konkursiem?

-Šogad konkursā bija daudz un spēcīgu dejotāju. Bet varētu teikt „vienādi” spēcīgi, jo konkursantiem no Korejas, Ķīnas, Japānas nav nekādu problēmu izpildīt 4 – 5 piruetes uz puantēm, kāju jebkurā virzienā pacelt pāri galvai. Arī izkārtas, mēs redzējām, ka visas variācijas ar žestiem un smaidiem ir diezgan robotiski iestudētas, un primārais vienalga ir piruešu daudzums.

-Modernās dejas sadaļā tev speciāli konkursam jaunā horeogrāfe Aleksandra Astreina bija iestudējusi miniatūru „Gribasspēks”. Tev jau iepriekš ir bijusi sadarbība ar A. Astreinu. Kā tu raksturotu viņas horeogrāfijas?

-Tas bija liels pārbaudījums, jo es kā  audzēkne agrāk ar moderno deju nebiju tik daudz sastapusies, tādēļ nosaukums bija svarīgs un attaisnojās.

Liels prieks, ka mēs, konkursantes no Latvijas un arī no Polijas, atšķīrāmies ar akadēmiskumu,  artistiskumu, harizmu, ar savu „es”.

-Konkursam tevi sagatavoja pedagoģe Zane Lieldidža-Kolbina, kura pateicoties Kultūrkapitala fonda stipendijai varēja aizbraukt uz konkursu. Baleta pedagogam šāda pieredze arī ir neatsverama. Zane pasniedza klasiskās dejas treniņstundas konkursa dalībniekiem un meistarklases klasiskajā dejā un puanšu tehnikā Seulas Sangmyung universitātes klasiskās dejas audzēkņiem. Zane ir tava mamma, kā veidojās jūsu savstarpējā, radošā sadarbība? Kādas ir pārdomas par dalībnieku profesionālo sagatavotību?

-Apbrīnu izraisa audzēkņu augstā tehniskā profesionalitāte, stiprā fiziskā sagatavotība jau jaunākajās klasēs, un galvenais milzīgā gribēšana dejot un trenēties.

Es treniņstundās un mēģinājumos nekad neuztveru Zani kā savu mammu. Esmu piedalījusies daudzās meistarklasēs un mācījusies pie dažādiem pedagogiem, tāpēc esmu iemācījusies no visiem gūt pēc iespējas vairāk sev. Man ļoti palīdzēja tas, ka kopā ar mammu mēs meklējām un atradām dažādas – gan tehniskās, gan aktieriskās – nianses.

-Kādi ir tavi turpmākie plāni? Vai arī turpmāk esi iecerējusi piedalīties starptautiskos dejas pasākumos?

-Par plāniem neko nevaru pateikt, jo mani tikko uzņēma LNO baleta trupā, bet mans galvenais sapnis ir dejot!

 

 

Komentāri

Komentēt

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.