Atgriežoties haipā par 2024. gada “HYPER WEEKend Latvia”

08/04/2024

Anna Pierhuroviča un Maija Tjurjapina*

 “HYPER WEEKend Latvia” 2024. gada februārī Rīgā bija divu dienu pasākums, ko organizēja “HYPER WEEK” vēstnieki Baltijas valstīs – Anastasija Jasvina un Aleksandrs (Snickers) Ivanovs – sadarbībā ar Latvijas Mūsdienu un hiphopa profesionālās dejas asociāciju (LMHPDA). “HYPER WEEKend” daļēji bija iespējama ar Baltijas-Amerikas Brīvības fonda atbalstu.

HYPER WEEKend” ir daļa no lielāka projekta “HYPER WEEK”, starptautiskas deju nometnes, ko organizē “Project Just Dance” (PJD). Projekts, dibināts 2008. gadā Sicīlijā, Katānijā, radās no dziļas aizraušanās ar hiphopa kultūru un deju. PJD mērķis ir paaugstināt dejotāju un studentu profesionālo līmeni, katru gadu saaicinot labākos skolotājus un dejotājus no visas pasaules, lai dalītos šīs kultūras perspektīvās un zināšanās ar jauno paaudzi.

HYPER WEEKend” Rīgā piedāvāja deju darbnīcas un lekcijas par hip-hop kultūru un house dance pasniedzēju Kalīfa (Caleaf (Big Leaf)) Sellersa un Maikla (Niako) Lamāra vadībā. Sekojot “HYPER WEEK” galvenajai misijai, pasākuma mērķis bija uzrunāt Latvijas dejotājus, sniedzot zināšanas, motivāciju un iedrošinājumu viņu attīstībai hip-hop kultūras ietvaros. Mērķis bija rosināt Latvijas dejotājus korekti sekot šīs kultūras virzienam un galvenajām idejām.

Pasākums sastāvēja no unikālas t.s. “Bērnu akadēmijas”, kas bija jaunāko dejotāju izglītošanai īpaši veltītas meistarklases, kā arī no hiphopa deju un house darbnīcām un laboratorijām visu vecumu un prasmju līmeņu dejotājiem, no džemiem, lekcijas un diskusiju sesijām. Pasākuma auditorijā bija vairāk nekā 150 apmeklētāju no Latvijas, Igaunijas un Lietuvas.

Baltijas-Amerikas Brīvības fonds ir bezpeļņas organizācija, kuras mērķis ir atbalstīt un stiprināt saites starp ASV un Baltijas valstīm (Igauniju, Latviju un Lietuvu). Tā bieži pievēršas izglītības un kultūras apmaiņas programmām, līderības veicināšanai un izpratnes un sadarbības sekmēšanai starp Baltijas un Amerikas kopienām.

Caleaf ir viens no pionieriem, tā sauktais OG (oriģinālais) no Ņujorkas deju kustības 80. gadu beigās, leģendārās “MopTop Unit” dalībnieks un viens no “Dance Fusion NYC” dibinātājiem. Caleaf ir cilvēks – leģenda, kurš turpina aktīvi darboties dejas apritē, ceļo pa pasauli un dalās savās zināšanās un pieredzē. Šī bija pirmā reize, kad meistars bija Latvijā. 

Niako ir “HYPER WEEK” mākslinieciskais vadītājs un seja, viens no pasaulē atpazīstamākajiem dejotājiem un “LegionX” dalībnieks. Viņš ir aktīvs skatuves mākslinieks un “batlu” scēnas dalībnieks un ir iedvesmojis daudz dejotāju visā pasaulē. Niako bija ārkārtīgi sajūsmināts par iespēju vēlreiz apmeklēt Latviju. Caleaf un Niako kopā ir sadarbojušies vairākos deju pasākumos, uzstājušies daudzās pasaules tūrēs , kā arī uzturējuši ļoti ciešu draudzību ilgu gadu garumā.

Izglītība veido būtisku pamatu prasmīgam dejotājam, piedāvājot svarīgas zināšanas dejas tehnikā, attiecīgās kultūras kontekstā, anatomijā un radošajā izpausmē. Tas nodrošina nepieciešamos instrumentus un rīkus horeogrāfijas, muzikalitātes un skatuves klātbūtnes apgūšanai, veidojot dejotājus par vispusīgiem māksliniekiem, kuri spēj nodot emocijas caur savu priekšnesumu. Būtībā izglītībai ir ļoti noteicoša nozīme.

Tādi pasākumi kā “HYPER WEEKend” ir svarīgi vairāku iemeslu dēļ. Piemēram, lai veicinātu kultūras apmaiņu un izpratni, izmantojot dejas valodu, kā arī lai apspriestu unikālās tehnikas un stilus, ko piedāvā starptautiskie dejas mākslinieki, un to, kā vietējie dejotāji var gūt labumu no šo elementu apguves un iekļaušanas savā praksē. Nākotnē var apsvērt vietējo un starptautisko dejotāju sadarbības priekšnesumus un dažādu deju stilu saplūšanas demonstrējumus, kā arī starptautisku dejas mākslinieku uzņemšanu darbnīcās un meistarklasēs, kas uzlabo vietējo dejotāju prasmes un zināšanas. Šajos pasākumos tiek pētītas starpkultūru horeogrāfijas radošās iespējas un mākslinieciskās inovācijas, kas var rasties, saplūstot dažādām dejas tradīcijām (piemēram, latviešu, amerikāņu un franču). Veidojas arī globāli dejas kopienu tīkli un sadraudzības. Visbeidzot, bet ne mazāk svarīgi – šie notikumi akcentē kultūras jūtīguma nozīmi, iekļaujot tajā elementus no starptautiskiem deju stiliem un nodrošinot cieņpilnu iesaistīšanos daudzveidīgās tradīcijās.

HYPER WEEKend Latvia” organizatore Anastasija skaidro tēmu par korektu deju pasākumu organizēšanu kopumā. Viņasprāt, pasākuma organizēšana prasa milzīgu drosmi un uzdrīkstēšanos, jo tā ir cieši saistīta ar vairākiem riskiem. Ikvienam pasākumam vajadzētu būt galvenokārt veidotam cilvēkiem un attiecīgo deju kultūrai un tas ir jārespektē un jāatbalsta, jo ne visiem ir drosme un motivācija. Pasākuma organizēšana nozīmē milzīgu atbildību gan pret dalībniekiem, gan uzaicinātajiem viesiem. Anastasija rūpējas, lai uzaicinātu viesus, kuri pauž sirsnību, laipnību un arī ir pieredzējuši savā pārstāvētajā mākslas formā un kultūrā, un gan Niako, gan Caleaf ir tieši tādi. Viņa arī uzsver, cik svarīga ir uzticēšanās viesiem, kurus viņa aicina mācīt vietējos dejotājus. Ir svarīgi nodrošināt, lai dalībnieki justos ērti visās vietās, telpās, deju laukumā, tehniskā nodrošinājuma ziņā, kā arī atmosfērā un lai uzaicinātie viesi justos aprūpēti. Anastasija vienmēr īpašu uzmanību pievērš tam, lai, pirmkārt, sniegtu viesiem visu nepieciešamo, pamatojoties uz viņu personīgajām vēlmēm (piemēram, par dzīves apstākļiem, uzturu u.c.), un, otrkārt, lai  nodotu viņiem precīzu informāciju un kopējo iespaidu, vīziju par Latvijas dejas ainu. Gan pasākuma dalībnieki, gan organizatori sniedz savu ieguldījumu Latvijas deju sabiedrības kopējās reputācijas veidošanā uz pasaules skatuves. Anastasija pauž dziļu gandarījumu par “HYPER WEEKend Latvia” pasākumu, uzskatot, ka pasniedzēju sniegtā informācija, iedvesma, motivācija un atbalsts ir nenovērtējams ikvienam dalībniekam. Visaptverošā pasākuma struktūra, kas ietvēra seminārus, laboratorijas, džemus un jautājumu un atbilžu sesijas, kas it kā saplūda vienotā veselumā, nodrošināja skaidrību par attiecīgajām tēmām un izgaismoja nākotnes attīstības perspektīvas. Abi viesi, Niako un Caleaf, atzinīgi novērtēja viesmīlību, kopējo gaisotni un dejotāju līmeni, izteica gandarījumu un vēlmi arī turpmāk apmeklēt Latviju. Daudzās pozitīvās atsauksmes kalpo kā motivējošs spēks turpināt iesākto.

Pasākuma organizators Snickers komentē komandas darba iedvesmojošo spēku, īpaši līdzās Anastasijai. Viņi abi kaislīgi uzsver, cik svarīgi ir uzaicināt viesus, kuri patiesi iemieso hiphopa kultūru, – tā ir reta pērle Latvijā, kur daudzi notikumi pretendē uz hiphopa nosaukumu, bet tajos bieži vien pietrūkst daudzu svarīgu detaļu. Organizējot notikumu īstiem hiphopa entuziastiem, Snickers centies sniegt dalībniekiem vislabāko iespēju iesaistīties meistarklasēs, kuras vada slaveni hiphopa kultūras dalībnieki.

Latvijā tipiska aina – dažkārt notikumiem, kas apzīmēti kā hip-hop, trūkst autentiskuma un cieņas pret hiphopa kultūru.  “HYPER WEEKend” sakarā Snickers novērojis vāju interesi no Latvijas dejas pedagogiem un horeogrāfiem, oficiālām deju skolām. Tas, iespējams, izriet no bailēm vai pasivitātes, kas ir satraucoši, ņemot vērā sākotnējo nodomu veicināt līdzdalību, saņemt konstruktīvas atsauksmes un iespēju veidot vērtīgu video saturu sociālo tīklu kontiem. Tomēr Snickers atzīst milzīgo vērtīgās informācijas apjomu, ko apmeklētāji saņēma šajās divās deju pasākuma dienās. Viņš patiesi cer, ka šis pasākums iedrošinās un iedvesmos tos, kuri izglīto mūsu deju kopienas nākotni , jo tas kalpo arī kā motivācija turpmākai pasākuma organizēšanai.

Lai veicinātu dejotāju kopējo izaugsmi Latvijā, Snickers un Anastasija iestājas par šādu pasākumu organizatoru atklātu sadarbību. Izšķiroša ir motivēta komunikācija un pasākumu datumu tālredzīga saskaņošana, izvairoties no pārklāšanās. Ņemot vērā pasākumu pārbagātību Latvijā, dejotājiem būtu jāvērtē ne tikai konkrētā pasākuma piedāvājums, bet arī organizatoru personīgās vērtības, ko viņi sniedz sabiedrībai, kā arī dalībniekiem izvirzītie mērķi. Šāda pieeja nodrošina pārdomātāku izvēli pasākumu klāstā, sekmējot Latvijas deju kopienas attīstību un bagātināšanu.

Pasākuma dalībnieku atsauksmes:

Maija Tjurjapina, dejotāja, horeogrāfe un pedagoģe, “Dance.lv Žurnāla” mūsdienu deju nozares redaktore: 

“Apmeklējot džemu, mana uzmanība tika pievērsta Latvijas kultūras izpausmēm, īpaši džema lomai kā manam personīgi iecienītam izteiksmes veidam. Pasākuma norises vietā bija aptuveni 20 cilvēku, galvenokārt no Lietuvas un Igaunijas. Jāatzīmē, ka Niako un Caleaf integrējās, veicinot pozitīvu, nepiespiestu enerģijas apmaiņu uz deju grīdas. Spontāni pievienojoties dejai, es piedzīvoju burvīgus mirkļus bez verbālās komunikācijas, ko es ļoti novērtēju.

Niako enerģija mani ievilka priecīgā dejā, neņemot vērā atrunas par kavējumiem vai sasprindzinājumu. Viņu panākumi sociālās dejas atmosfēras izkopšanā, par prioritāti izvirzot pozitīvo enerģiju, nevis prasmju izstādi, ir apsveicami un Latvijā pietrūkstoši. Uzsverot organisko iedziļināšanos, dejotāja prasme kļuva sekundāra.

Jautājumu un atbilžu sadaļā tika izcelta atklātība un tieša komunikācija. Agrīnās dejas pieredzes pārdomāšana, pacietība un iecietība tika uzskatīta par būtisku, atzīstot, ka katra diena kādam var būt ievads attiecīgajā disciplīnā. Šīs pārdomas ne tikai iedvesmo personīgos centienos, bet arī motivē mācībspēkus. 

Diāna, dejotāja “Ghetto Dance Academy”: 

Niako meistarklase pulcēja daudzveidīgu kolektīvu, kurā bija dejotāji no Latvijas, Igaunijas un Lietuvas, radot patīkamu domubiedru satikšanos. Klase, kas bija piepildīta ar Niako humoru un harizmu, sniedza patīkamu un ļoti izglītojošu pieredzi. Mēs izpētījām pamatjēdzienus, kas ir sarežģīti saistīti ar mūziku, piedāvājot jaunu skatījumu pat tiem, kas pārzina hip-hopa dejas. Interaktīvie uzdevumi un Niako personīgā palīdzība papildināja motivāciju un iedvesmu. Pārejot uz laboratoriju, mēs veicām dzīvīgu iesildīšanos, kam sekoja viena pamata soļa padziļināta izpēte. Niako norādījumi par deju kustību analīzi un uzlabošanu ar dažādiem elementiem bija izglītojoši. Sesija atklāja dziļumu, ko var sasniegt ar vienu kustību, uzsverot kvalitāti, nevis kvantitāti.

Jautājumu un atbilžu segments izrādījās nenovērtējams dejotājiem, kuri meklē ilgmūžību šajā kultūrā. Ieskats Niako un Caleaf pieredzē, kā arī praktiski risinājumi kopīgām problēmām bagātināja mūsu izpratni. Pozitīvā un uz sadarbību vērstā gaisotne man lika daudz ko pārdomāt, rezonējot ar personīgo pieredzi. Klausoties kolēģu dejotāju stāstus, es pastiprināju savu apņemšanos attīstīties dinamiskajā hiphopa kultūrā. Paldies komandai par šo pacilājošo un apgaismojošo iespēju!”

Dārta, dejotāja, horeogrāfe un trenere “Veizāna deju skolā” un “Space” deju studijā: 

“Sākām ar spoguli, ātri pārejot uz apli. Tas kalpoja kā iesildīšanās laboratorijai, pētot dejošanu kubam līdzīgā telpā. Partneri nepārtraukti mainījās, un mēs pakāpeniski ierobežojām vietu. Telpai samazinoties, vairāki pievienojās katrā mazajā telpā, radot sava veida kluba pieredzi — koncentrējoties uz individuālu telpas laukumu un acu kontaktu. Pārdomātā struktūra nemanāmi savienoja uzdevumus, emocionāli sagatavojot dejotājus džema sesijai un radot drošu atmosfēru. Uzdevumi, piemēram, “klusie tālruņi” ar vairāk nekā 60 dalībniekiem, izrādījās saliedēti un patīkami, par ko es biju pārsteigta. Džema sesija turpinājās nemanāmi, gan Niako, gan Caleaf aktīvi piedalījās, radot vienotības sajūtu. Viņi rādīja piemēru, veicinot kopīgu garu, nevis individuālus priekšnesumus. Bija sajūta kā vienam dzīvam organismam — kolektīvi centieni uzturēt kustību, mijiedarbojoties citam ar citu. Abu dienu laikā dejošana pie spoguļiem notika minimāli, galvenokārt apļos vai pāros, un tas ļāva dalībniekiem iedvesmot vienam otru, mazinot bailes dejot aplī. Jautājumi un atbildes bija pārsteidzoši, piedāvājot ieskatu Amerikas kultūrā, džemos un hiphopa vēsturē. Dzirdot abu mākslinieku pieredzi, kas tika pasniegta ar vienkāršību un cieņu, tika atstāts paliekošs iespaids. Paldies organizatoriem par šo iespēju! Es ļoti izbaudīju un guvu milzīgu ieskatu meistaru pieredzē.”

Agnese Ihoma, “Free Flow Dance” studijas dejotāja un horeogrāfe: 

“Man patika Niako spēja parādīt ceļu no iesācēja līdz profesionāļa līmenim, demonstrējot vienu kustību līdz vissīkākajai detaļai. Caleaf man parādīja visa ķermeņa “grūvu”. Viņa stils ir tik unikāls! Pieredzes apmaiņa ir tik svarīga. Ne tikai kustību un runāšanas ziņā. Tas attiecas arī uz to, kas slēpjas aiz vārdiem, kā arī kustībām. Pieredzes un zināšanu būtību var nodot tikai no cilvēka uz cilvēku – aci pret aci.”

Berrita, dejotāja “Bertram” deju studijā: 

“Igaunijā hiphopa kopiena nav tik liela, bet, es domāju, hiphops ir apdullinošs un ikvienam vajadzētu izbaudīt šo apbrīnojamo deju stilu. Kad skatāties hiphopa dejas vai horeogrāfijas, tas ir kā kaut kas pavisam cits, tas ir īpašs prieka veids. Man patīk viss par hiphopu, visa tā vēsture padara to tik īpašu. Atgriežoties pie hiphopa dejām un horeogrāfijām, es teiktu, ka tas ir tik pārsteidzoši, ka katram ir tik atšķirīgs skatījums uz hiphopu, tomēr mēs visi zinām vienus un tos pašus pamatus. Igaunijā mums ir daudz studiju, kas māca hiphopu, bet man šķiet, ka vajadzētu būt vairāk. Ikviens var likt hiphopam izskatīties nedaudz citādāk, taču  galu galā atšķirības nav tik lielas.”

Kaisa Marija Kostabi, “Bertram” deju studijas dejotāja: 

“Es iemācījos labāk izolēt un veikt citas kustības, kā arī tagad varu sadzirdēt un uztvert dažādas skaņas mūzikā. Jau gadiem dejoju hiphopu, un man ļoti patīk ar to nodarboties, kā arī ļoti patīk vērot citus un smelties iedvesmu no citiem dejotājiem. Manuprāt, Igaunijā hiphopu varētu mācīt pamatīgāk.”

Brenda, dejotāja no Igaunijas: 

“Dažas jaunas idejas, ko es guvu, – vienkāršas kustības izjaukšana, kā arī dažādi veidi, kā kustības var izmantot. Pirms nodarbībām es nebūtu varējusi izskaidrot, kas ir muzikālais ritms. Igaunija patiešām ir maza, un mums nav pamata hiphopa zināšanu. Mums ir skolotāji, kuri par to daudz zina, bet nav īsti kvalificēti, lai to mācītu citiem. Mums ir daudz patiešām talantīgu dejotāju, taču viņiem trūkst hiphopa dejas pamatu – groove, bounce, rock. Manuprāt, mums Igaunijā ir vajadzīgi semināri skolotājiem, kurus vadītu kāds, kurš patiešām ir kvalificēts un zina šos pamatus, lai jaunākie dejotāji patiešām iegūtu pareizo informāciju. Es noteikti saņēmu skaidru informāciju “HYPER WEEKend” un pēc tam kļuvu zinošāka.”

Kits Evanss, kompānijas “Snick Dance” un grupas “Bermudu divstūris” dejotājs: 

“Es abās dienās apmeklēju visas nodarbības, laboratorijas, džemu un diskusiju, izņemot tās meistarklases, kas bija paredzētas bērniem. Es uzreiz pamanīju dažas atšķirības, piemēram, Caleaf runāja maz, viņš tikai rādīja mums kustības, ko mēs savienojām virknē, un beigās sniedza dažus komentārus. Bija izaicinājums sekot līdzi, jo es neesmu labākais house dejotājs un mēdzu justies kā t.s. “sērkociņu vīriņš” (match man), bet man tas ļoti patika. Savukārt Niako ļoti patika ar mums runāt vairāk, viņš mums mācīja daudzas lietas, kuras mēs mēģinājām atkārtot paši. Laboratorijā Caleaf spēlējās ar daudzām dažādām skaņām, viņš mācīja mums dziesmas nianses, kā to klausīties un kā to dekonstruēt – bītu, klavieres, bungas utt. Niako vadīja eksperimentu ar Bart Simpson  kustību – mēs to darījām atpakaļgaitā un veicām daudzas dažādas vienas un tās pašas kustības variācijas. Tas satrieca manu prātu. Redzēju daudz dejotāju no Igaunijas un Lietuvas, kā arī vietējos latviešus. Es zinu, ka bija skolotāji, kuri apmeklēja bērnu nodarbības, lai tikai skatītos, kā Caleaf un Niako māca. Manuprāt, vērtīgākās zināšanas, ko ieguvu, bija par skaņu – kopš “HYPER WEEKend” ir pagājis tik daudz laika, bet nodarbībās iegūtās prasmes izmantoju joprojām, īpaši klausoties mūziku un to dekonstruējot. Niako mums mācīja arī pamata hiphopa kustības – bounce, rock, skate, roll, groove –, izolējot dažādas ķermeņa daļas un kustoties dažādos tempos. To bija tik grūti izdarīt, un es jutos kā koka dēlis! Man gribējās raudāt, bet tagad es zinu, kas tieši man ir jātrenē katru dienu. Niako un Caleaf nodarbības lika man saprast, ka ir vēl tik daudz, kas man jāiemācās par hiphopa kultūru un deju, un “HYPER WEEKend” atvēra man acis, cik daudz es vēlos uzzināt par house un hip-hop deju vēsturi.”

Visu foto autors: Dmitrijs Jasvins

*Dance.lv mūsdienu dejas nozares galvenās redaktores

Komentāri

Komentēt

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.