DANCE.LV žurnāls domāja, ko “būt labiem” nozīmē mūsu – dejas aprakstītāju, apdziedātāju, slavinātāju un nopēlēju – gadījumā. Sapratām, ka mums jābūt perfektiem dejas kritiķiem. Turklāt ne tikai Ziemassvētkos, bet visu cauru gadu. Un gluži kā debesu brīnums pie mums atnāca pirms desmit gadiem sarakstīts, bet vēl aizvien aktuāls teksts. Ņujorkā dzīvojošs horeogrāfs, mūziķis un dzejnieks Migels Gutjerezs (Miguel Gutierrez) ir sarakstījis eseju „Perfekts dejas kritiķis” (The Perfect Dance Critic). DANCE.LV žurnāla komanda sveic svētkos un vēl visiem būt labiem! Varbūt ne vienmēr perfektiem, bet labiem noteikti.
Pefekts dejas kritiķis
Migels Gutjerezs
Perfekts dejas kritiķis nepastāv.
Perfekts dejas kritiķis strādā perfektam mākslas redaktoram, kurš nepastāv. Perfekts dejas kritiķis raksta perfektā mākslas izdevumā, kurš arī nepastāv. Perfekts dejas kritiķis slepeni nevēlas, lai viss atkal būtu tā, kā reiz bija. Perfekts dejas kritiķis slepeni nemīl baletu vairāk nekā jebko citu un nejūtas kā aizsūtīts uz graustu rajonu, kad skatās eksperimentālo deju.
Perfekts dejas kritiķis var runāt par individuāliem darbiem saistībā ar darbiem, kurus horeogrāfs radījis iepriekš, un var rakstīt par to, kā darbs iederas radošās darbības evolūcijas kontekstā. Perfekts dejas kritiķis saprot, ka “tehnika” ir plašs jēdziens, kas attiecas uz veidiem, kādos dejotāji var efektīvi un inteliģenti piekļūt neskaitāmajām ekspresijas iespējām, kas viņiem ir pieejamas viņu ķermeņos. Perfekts dejas kritiķis saprot, ka “virtuozitāte” var attiekties arī uz visierastāko svara pārnesi.
Perfekts dejas kritiķis apzinās, ko dejā izteica un sasniedza postmodernisms un kā šīs idejas dzīvo mūsu šodienas apziņā.
Perfekts dejas kritiķis nedzīvo laika ietvarā, kurā viņš neatgriezeniski nolēma, kas ir un var būt deja.
Perfekts dejas kritiķis spēj aprakstīt kustību vārdnīcu un spēj spekulēt par to, ko nozīmē izvēles kustību materiālā vai kā tās palīdz formēt plašāku vīziju par to, ko dejas mākslinieks piedāvā.
Perfekts dejas kritiķis zina, ka horeogrāfa izvēles ir nesaraujami saistītas ar dejotājiem, kas strādā ar viņu.
Perfekts dejas kritiķis saprot, ka dejotājs ir mākslinieks, nevis tikai instruments horeogrāfa vai režisora darbā.
Perfekts dejas kritiķis var aprakstīt individuāla dejotāja enerģētiskās klātbūtnes kvalitāti darbā.
Perfekts dejas kritiķis saprot, ka aiz kustību vārdnīcas dejas izrāde ir totālā estētiska pieredze, un tādēļ izvērš apceri par izvēli un pienesumu, ko dod mūzika, scenogrāfija kostīmi un gaisma vairāk nekā viena teikuma atrakstīšanās veidā. Perfekts dejas kritiķis var rakstīt par šiem izrādes aspektiem ar vieglumu un inteliģenci, tāpēc ka perfekts dejas kritiķis ir labi informēts un ieinteresēts visos izrādes aspektos.
Perfekts dejas kritiķis var veikt atsauces uz māksliniekiem un idejām no citām skatuves un vizuālās mākslas formām, lai tādējādi kontekstualizētu darbu.
Perfekts dejas kritiķis diskutē par to, kā darbā atspoguļojas dažādi dzimuma, rases, seksuālās orientācijas vai sociālā statusa modeļi. Perfekts dejas kritiķis atzīt pats savu kultūras pozīciju, kad runā par šiem jautājumiem, tāpat viņš apzinās, kā šī pozīcija var ietekmēt viņa izjūtas un reakcijas.
Perfekts dejas kritiķis aizraujas, kad redz kaut ko, kas ir citāds, neparasts, neērts, domas rosinošs, kaut ko, kas satricina pasauli, un viņš raksta par to ar tam līdzi nākošu spēku.
Perfekts dejas kritiķis raksta tādā veidā, kas ir vienlaicīgs ar laiku, kurā mēs dzīvojam.
Perfekts dejas kritiķis zina, kad ir laiks aiziet, mainīt karjeru vai iet pensijā.
Pirmpublicējums The Movement Research Journal #25 Dance Writing, 2002. gada rudenī
perfect. 🙂