Izrāde “Karavīrs” – daudz labāk, nekā izklausās

17/01/2014

Inta Balode

2014. gada 23. janvārī plkst. 19:00 Kuldīgas kultūras centrā un 24. un 25. janvārī plkst. 18:00 Latvijas Kara muzejā skatāma dejas teātra “Zvaigžņu aka” monoizrāde “Karavīrs”. Iestudējuma horeogrāfe un režisore ir Lilija Lipora, uz skatuves Edgars Lipors, kurš vienlaikus ir arī izrādes mūzikas autors. Iestudējuma konsultants  Valdis Pavlovskis, māksliniece  Guna Stikāne, gaismas režija  Egils Kupčs. Pirmizrāde notika 2013. gada septembrī, DANCE.LV žurnāls par izrādi informē tikai tagad, jo toreiz šķita, ka projekts īsti neattiecas uz mūsu aplūkojamo laikmetīgās dejas lauku. Nu zinu, ka tā gluži nav. Jāatzīst, ka maldināšanā mazliet veda cirvis uz plakāta un visu sološais izrādes pieteikums, kurā lasām, ka monoizrāde “Karavīrs” ir izaicinājums apvienot vienā izrādē leļļu teātra, kustību teātra, akadēmiskās mūzikas un tradicionālās kultūras zināšanas.

Kas ir vīrišķība mūsdienās? Kur smelties spēku vīrišķībai un karavīra iznesīgumam? Izrāde ir par iekšējo spēku, kuru veido pārmantotā apziņa un piederība  no kurienes es nāku, un kas es esmu. Par spēku, kas palīdz, realizējoties profesionāli, tomēr būt savas ģimenes, valsts un vērtību aizstāvim. Pieņemt lēmumus. Mūzika, simboli un ritualizēta kustību valoda aizvedīs uz arhaisku sapratni sajūtu līmenī.”

Izrādi noskatījos 21. novembrī un biju priecīga, ka par spīti šausmām, kas todien notika Zolitūdē, tomēr izlēmu aiziet. Aizdomas par to, ka varētu nākties sastapties ar patriotiski sakāpinātu teatralizētu uzvedumu ar dziedāšanu, pavisam ātri beidzās. “Karavīrs” ir smalks, jūtīgs, ārkārtīgi precīzi izstrādāts, pārdomāts un nospēlēts darbs. Edgara Lipora spēja manipulēt un rotaļāties gan ar savu ķermeni un balsi, gan objektiem un emocijām un iejušanās dažādos tēlos ir apbrīnojama. Lai arī Lilijas Liporas veidotā kustību partitūra ir gana saprotama un tieša (kā nekā izrādes veidotāji īpaši aicina studentu un skolēnu grupas), tā saglabā gaumīgu abstrakcijas un daudznozīmīguma pakāpi, ne mirkli nepārvēršoties par pantomīmisku rādīšanu vai ākstīšanos.

Izrādes vēstījums ir tikpat labi latviešu tradicionālajā kultūrā un dzīvesziņā balstīts, bet tikpat labi attiecināms uz jebkuru etnosu un laikmetu, uz jebkuru dzīves ceļu. Izrādē ir arī pāris ļoti izglītojošas epizodes, kurās tiek pārbaudīta skatītāju modrība un atbildība par savu rīcību. Vērtīgas pārdomas par to, cik viegli var aizspēlēties, nepadomājot par to, ar ko mēs spēlējamies. Bet esiet mierīgi  moralizēšanas nav. Ir gudri pielietoti mūsdienu teātra paņēmieni, kas maskējas it kā naivā interjerā.

Cik nu sieviete spēj spriest par vīrieša dabu, tomēr atļaušos bilst, ka Edgars Lipors ļoti precīzi atklāj noslēpumainās vīrieša dvēseles dzīles  tik biežo garlaikošanos un spēlēšanos ar dažādiem “gadžetiem” un ģeniālus atklājumus, kas dzimst no tās pašas garlaikošanās; pakļaušanos autoritātēm un spītēšanos; bailes no stiprākiem tēviņiem un dūšu, kas tiek saņemta, kad vienreiz pietiek. Pat, ja šo visu runā sieviete, kurai patīk idealizēt “karavīrus”, tomēr izrādē “Karavīrs” ir gan dzīvesgudrība, gan teātra gudrība, uz kuru ir vērts paskatīties.

Uz izrādēm Rīgā biļetes nopērkamas “Biļešu paradīze” kasēs, http://www.bilesuparadize.lv/events/perf/6851. Atlaide skolēnu un studentu grupām  sākot no 10 cilvēkiem biļete vienai personai maksā 5 EUR. Grupu biļetes iepriekš jāpiesaka, zvanot pa tālruni 29472733.

NB! Biļetes, kuras iegādātas uz 23. novembrī, uz sēru dienā atcelto izrādi, var izmantot 24. vai 25. janvārī.

Komentāri

Komentēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Šajā vietnē surogātpasta samazināšanai tiek izmantots Akismet. Uzziniet, kā tiek apstrādāti jūsu komentāru dati.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.