Grāmatžurnālā par Latvijas teātri 2010.–2020. gadā lasāms raksts par horeogrāfu darbu teātrī

Latvijas Teātra darbinieku savienība sadarbībā ar apgādu “Zinātne” izdevusi grāmatžurnālu par pēdējo dekādi Latvijas teātra procesos “Contemporary Latvian Theatre. A Decade Bookazine”. Izdevumā iekļauts arī dejas kritiķes Intas Balodes raksts par horeogrāfu darbu teātros šajā laika periodā.

Grāmatžurnāls digitālā formātā bez maksas lasāms šeit.

Grāmatas sastādītāja ir teātra zinātniece Lauma Mellēna-Bartkeviča, izdevumu recenzējuši respektabli Latvijas, Lietuvas un Igaunijas teātra zinātnieki. Redkolēģijā kopā ar sastādītāju darbojās Latvijas Kultūras akadēmijas profesore Valda Čakare, teātra zinātnieces Guna Zeltiņa un Ieva Rodiņa.

Grāmatžurnāla mērķauditorija pamatā ir ārzemju teātra pētnieki, kritiķi, producenti un citi teātra procesā iesaistītie. Izdevumā iekļautas 13 publikācijas un divi pielikumi. Rakstu autori ir gan teātra kritiķi un pasniedzēji, gan praktiķi – Zane Radzobe, Valda Čakare, Ieva Rodiņa , Vēsma Lēvalde, Līga Ulberte, Zane Kreicberga, Laine Kristberga, dejas kritiķe Inta Balode, režisore Krista Burāne, dramaturgs Jānis Balodis, kā arī kolēģi no kaimiņvalstīm – teātra pētnieks Edgars Klivis no Lietuvas un kritiķis Mēliss Oidsalu no Igaunijas.

Rakstos aplūkotas tādas tēmas kā sociālpolitiskie procesi skatuves mākslā, izmaiņas teātra telpas izpratnē, digimodernisms, jaunpienācēji Latvijas teātra veidotāju rindās, teātra izglītība, performances žanrs, laikmetīgās horeogrāfijas attiecības ar teātri, festivāla “Homo Novus” attīstība Kristas Burānes daiļrades gaismā, klasiskās oriģināldramaturģijas iestudēšanas tradīciju salīdzinājums Latvijā un Lietuvā, laikmetīgā teātra daudzfunkcionalitāte sabiedrībā, lasītājam ir iespēja paviesoties dramaturga radošajā laboratorijā un pielikumā “Režisoru balsis” uzzināt, ko par teātri mainīgu noteikumu laikmetā domā septiņi Latvijas režisori – Elmārs Seņkovs, Regnārs Vaivars, Inga Tropa, Vladislavs Nastavševs, Valters Sīlis, Klāvs Mellis un Alvis Hermanis. Krājuma noslēgumā ievietota pamatinformācija par Latvijā 2020. gadā strādājošiem profesionāliem teātriem,  teātra kompānijām un galvenajiem festivāliem.

Inta Balode: “Atsaucoties Laumas Mellēnas-Bartkevičas aicinājumam rakstīt par horeogrāfu darbu teātros pēdējos desmit gados, nolēmu parunāt par neredzamo horeogrāfiju divos aspektos. Nedaudz par to, kā laikmetīgā horeogrāfija atšķiras no teātra izrādēs ierastākās dejas klātbūtnes, kas lielākoties izpaužas kā nepārprotami atpazīstamas intermēdijas, atsevišķi numuri. Laikmetīgās dejas profesionāļi ieiet teātrī ar citādu pieeju, kļūstot par režisora asistentiem kopējā izrādes struktūras izveidē. Literatūrcentrētā teātrī sekas šai jaunajai pieejai ir horeogrāfa darba nepamanīšana, nesaprašana un nenovērtēšana. Te otrs neredzamības aspekts – horeogrāfus neredz. Lai risinātu tēmu no, manuprāt, taisnīgām pozīcijām, mazāk pati spriedelēju par šiem procesiem, bet vairāk devu balsi pašiem horeogrāfiem. Aptaujāju piecas jaunās un visjaunākās paaudzes horeogrāfes, kuras aktīvi strādā teātrī: Agati Bankavu, Lieni Gravu, Elīnu Gediņu (ex. Lutci), Janu Jacuku un Kristīni Brīniņu. Tīšuprāt – tieši horeogrāfes, jo darbā ar valsts teātru aktieriem līdzās režisoriem, kas ar retiem izņēmumiem ir vīrieši, neredzamību un augstprātīgu attieksmi pret horeogrāfēm nereti ietekmē arī dzimuma aspekts. Kopumā tēma aicina uz pārdomām par to, kur virzās teātris, kurā pēdējā desmitgadē aizvien vairāk dominē koprades metodes? Kā darbs teātrī ietekmē horeogrāfu individuālo radošo praksi? Pēc desmit gadiem atkal parunāsim par to pašu. Kas zina, varbūt tad režisori vīrieši asistēs horeogrāfēm sievietēm plaukstošajā un cienīgi finansētajā Latvijas dejas nozarē.” 

Rakstus angļu valodā tulkojušas Inta Ivanovska un Laine Kristberga, tekstu rediģējusi Amanda Zaeska, grāmatžurnāla māksliniece ir Ieva Upmace.

Grāmatžurnāls tapis ar Kultūras ministrijas, Latvijas valsts simtgades biroja un Valsts Kultūrkapitāla fonda finansiālu atbalstu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.