Tuvojas Starptautiskais laikmetīgās dejas festivāls „Laiks dejot 2013”, izrāžu klāsts solās būt plašs un daudzveidīgs, un vēstīšana par tām jau atkal būs darba druva DANCE.LV žurnālam. Jau pērn eksperimentējām ar dažādām rakstības formām saistībā ar iedomātu lasītāju mērķauditoriju un specifiskiem izdevumiem. Šogad lēmām pārbaudīt, vai ir vēl ļaudis, kas vēlētos atklāt sevī dejas kritiķi. „Laiks dejot 2013” organizatori mums ir laipni atvēlējuši 3 festivāla kartes uz visām izrādēm, mūsu uzdevums ir aicināt un atrast trīs cilvēkus, kas vēlas atklāt, izpētīt, audzināt sevī dejas kritiķi un dalīties savos tekstos ar lasītājiem. Vecuma, dzimuma, pārliecības, izglītības, tendenciozitātes un citu ierobežojumu nav. Viss, kas jādara, līdz 14. jūnija plkst. 12:00 jāatsūta uz redakcija@dance.lv pieteikums brīvā formā – neliels apraksts par sevi un iemesliem, kāpēc vēlaties skatīties deju un apcerēt redzēto. Lai pirms pieteikšanās jums mazliet pabojātu dūšu, t.i., atsijātu mazāk dūšīgos un šaubīgos, piedāvājam tekstu, kurš diezgan īgnā un grēkpilnā veidā meklē cēloņus kritiķa profesijai.
No kurienes nāk tiesības vērtēt
Inta Balode
Domāju par to, kā tas sākās. Kā, kāpēc un kur es atradu tiesības runāt par citu cilvēku darbu tā, it kā es kaut ko zinātu? Tā, it kā es zinātu vairāk, zinātu kaut ko īpašu, kaut ko tādu, ko citi nezina vai nav iedomājušies, kaut ko, ar ko ir vērts dalīties. Šis ir ievads jautājumam par to, kā kļūst par dejas kritiķi, kā kļūst par cilvēku, kas raksta par deju un sevis rakstīto izplata publiskajā telpā. Jau atkal par to iedomājos viesojoties Viļņā, jauno kritiķu seminārā “Ne[w]kritika”, kas notika festivāla “New Baltic Dance ‘13” laikā. Jaunie kritiķi bija pašapzinīgi. Iedomājos par to arī tad, kad horeogrāfe Olga Žitluhina stāstīja par konfliktu starp teorētiķiem un praktiķiem, ko viņa piedzīvoja Maķedonijā. Teorijas cilvēki zināja, kā lietām būtu jābūt praksē, un viņi centās to uzspiest praktiķiem. Praktiķu puse nedomāja, ka viņi zina, kā rakstīt teorētiskus tekstus.
Tātad – no kurienes nāk rakstītāji par deju, un kādam nolūkam viņi un viņas ir vajadzīgi? Esmu pārliecināta, ka tad, kad lasītāji nav apmierināti ar tekstu (jo tas ir slikti uzrakstīts; jo tas pauž atšķirīgu viedokli; jo māksliniekiem nevajag negatīvas recenzijas, kam nav nekādas vērtības preses mapēs), tad, kad viņi nav apmierināti, viņi jautā – Kas pie vella viņa tāda ir? Ko viņa vispār zina? Kā viņa uzdrīkstas? Kāda s… pēc mums vispār vajag tos kritiķus? Man nav atbilžu. Bet es mēģināšu uzskaitīt dažus jautājumus, kuri varētu ietekmēt kļūšanu par cilvēku, kas spriež par otra cilvēkiem darbiem publiski. Tā ir pozīcija, kurā centies teikt to, ko domā, zinot, ka tas, kuru kritizē, varbūt klausās. Pieaugot sociālo mediju lomai, šī pozīcija vairs nav unikāla, tādēļ arī mākslas kritiķu loma un nozīme tiek aizvien vairāk diskutēta un apšaubīta. Vai nosauktie aspekti parādīs atšķirību starp ikdienā tīmeklī sociāli aktīvu cilvēku un profesionālu mākslas kritiķi? Es šaubos. Kur tad ir atšķirība? Visticamāk jau atkal tajā, kā pats sevi pozicionē, līdzīgi kā tas ir daudzās lietās un darbos. Ir arī teiciens – labie dzejnieki dzejoļus sadedzina, sliktie – publicē. Es zinu, ka ir cilvēki, kas raksta recenzijas un nekad tās nerāda citiem. Jebkurā gadījumā, kādēļ gan nemēģināt nosaukt dažus cēloņus, kuri varētu liecināt, ka tu esi potenciāls vai aktuāls mākslas kritiķis?
Noslēgumā citāts: „Kritiķim draugu nav.”
Pavisam noslēgumā iedrošinājums: jo neapdomīgāk tu izteiksies, jo slavenāks tu būsi!
Liepājā ir rakstnieku skola.