Ar polkas soli labirintā. Par koncertuzvedumu “Deja. Nedeja. Eksperiments”

04/07/2025

Laura Jasmane*

“Davai, fiksi!” no skatuves izsauc kolektīva vadītājas pakausis. Katrs vārds atceļojis no citas valodas, bet dejotāji uz skatuves sapucējušies latviešu tautastērpos. Latviešu skatuviskā tautas deja rada daudz līdzīgu berzes brīžu. Tie raisa jautājumus.

Mirklis pirms koncerta sākuma. Foto: Reinholds Švarcs

“Deja. Nedeja. Eksperiments”, ko Arta Puriņa vadībā organizē TDA “Liesma”, seko jautājumu virknei – kāpēc skatuviskajās tautas dejās nepārtraukti smaida? Kāpēc tik liels uzsvars likts uz deju zīmējumiem? Vai skatuviskās tautas dejas ir māksla vai tikai brīvā laika aktivitāte? Paturot prātā žanra konservatīvo dabu, šis “nedaudz citādais latviešu skatuviskās tautas dejas uzveduma koncepts” savu solījumu pilda. Gandarī arī prasme skatīt Dejas balvu kā resursu un perspektīvu, ne tikai statuetes nodošanu “īstā” vai “neīstā” uzvarētāja rokās – “Deja. Nedeja. Eksperiments” aprakstā sociālajos medijos par iedvesmas avotu minēta nesenā Dejas balvas ceremonija, kurā izskanēja arī dejas nozares pašironija.

Šajā projektā deviņpadsmit dejas TDA “Liesma”, TDA “Daiļrade”, TDK “Dzīpars” un JDK “Sadancis” izpildījumā sadalītas četros tautas dejas vēstures posmos – pirmās brīvvalsts “aizsākumā”, “zelta laikos” padomju režīmā, “jaunajos laikos” pēc neatkarības atgūšanas un “mūsdienās”. Lai gan zinātājam skaidrs, ka padomju režīma perioda dēvēšana par “zelta laikiem” saistīta ar aktīvu dejas institucionālo attīstību, šis vārdu savienojums ignorē radošās brīvības jautājumus un dejas stilistikas ciešo piesaisti politikai, kā arī rada jautājumu – kas liedz skatuviskajām tautas dejām piedzīvot savus zelta laikus šobrīd? Jaunu jautājumu dzimšana gan pasākuma konceptu tikai loģiski papildina. Tieši tādēļ uzveduma veidotājiem varētu pārmest vēlmi meklēt “vieglo” izeju no pašu uzbūvētā jautājumu labirinta – vakara vadītāja Hugo Puriņa domās (scenārija līdzautore un aktrise Endīne Bērziņa) kā deus ex machina iezogas ideja, ka tautas dejas nav jāsaprot, tās ir jājūt. Pēc filozofisko refleksiju pavedinošā uzbudinājuma šī vienkāršotā atbilde rada vilšanos – tā atstāj spriedzi, kas neizšķīst. Tomēr šis emocionālais žests iederas citu vakara kompromisu vidū – piemēram, spējā balansēt starp scenārija didaktisko pusi un tā teatrālo izspēli.

TDA “Liesma” izpilda deju “Dejotprieks”. Foto: Reinholds Švarcs

Uzveduma “Deja. Nedeja. Eksperiments” režija skatuviskajām tautas dejām piešķir dažādas perspektīvas  – vēstures periodos iedalītais scenārijs iezīmē dejas attīstību no pieticīgiem teciņa soļiem tautasdziesmu pavadībā līdz aerobiskām kustībām etnopopa ritmos; performancei līdzīgais ievads, kurā pie atvērta priekškara notiek pēdējie pirmskoncerta mēģinājumi, atklāj tautas dejas kā sportiskas disciplīnas pilnu nodarbi; pirmā numura – Lienes Gravas un Reiņa Rešetina Dejas balvas ceremonijai veidotās horeogrāfijas “Saknes” – ievadaina, kura skatītājam negaidīti paveras ar asimetrisku, ķermenisku, gleznainu dejotāju kaudzi, veido pāreju starp tikko redzētajiem ritmiskajiem vingrotājiem un dejotājiem-indivīdiem, dejotājiem-nacionālu ideālu iemiesotājiem, dejotājiem-kopienas dalībniekiem, dejotājiem-dejotājiem. Žēl, ka “Saknēs” tēlu raksturi netiek noturēti līdz numura finālam. 

Mākslinieciskais rotaļīgums netiek piesardzīgi bremzēts mirklī, kad jāķeras pie dejošanas. “Sadanča” dejotā “Alsungas polka” kahona pavadībā ļauj pamanīt horeogrāfijas līdzību rituālam. “Daiļrades” izpildītās “Gatves dejas” laikā mūzika tiek pieklusināta un vakara vadītājs dalās pārdomās par horeogrāfijas līdzību parādei. Šādi 1947. gadā veidotajā Helēnas Tangijevas-Birznieces horeogrāfijā, kas sastāv no mehāniskiem kustību atkārtojumiem, saskatāmas līdzības ar postmoderno deju, ko pasaule pieredz gadus padsmit vēlāk. “Deja. Nedeja. Eksperiments” nenonāk līdz smadzenes vai sirdi plosošām atziņām, tomēr pierāda, ka eksperimentēt nenozīmē izārdīt – arī spēle ar detaļām var radīt jaunas perspektīvas.

DA “Daiļrade” izplda deju “Saknes” koncerta ievadā. Foto: Reinholds Švarcs

Koncerts noslēdzas ar brieduma sajūtu – Antona Freimana veidotās dejas “Saule, saule, mēnestiņ” laikmetīgums noslēdz koncerta gredzenveida kompozīciju, ko iesāka “Saknes”. Freimana horeogrāfijas plūdums un prasme apstāties ļauj kustībai elpot un ir maiga un atvērta gan pret skatītāju, gan pret dejotāju. “Saule, saule, mēnestiņ” norisinās nevis Tomasa Hobsa Leviatānam līdzīgā nācijas organismā, bet dejotājā, kura ķermenis kustas ap sevi un sevī. Pieteiktais koncerta atrisinājums – sajūta – tiek panākta. Priekškars, lēni slīdot, aizsedz nevis ierasti tikumiskā pusaplī vai līnijās sastādītas priedītes, bet dejotāju mežu. 

Titulfoto autors: Reinholds Švarcs

*Laura Jasmane ir Dance.lv baleta nozares redaktore, bijusi baleta māksliniece Latvijas Nacionālajā baletā, ieguvusi maģistra grādu filozofijā.

Komentāri
  • 07/07/2025
    Ernests Spīčs

    Paldies, Laura! Labs raksts. Par to “Zelta laikmetu” tiešām ir bažas. Skatuviskās dejas žanra zelta laikmets varētu sākties tajā brīdī, kad šis žanrs nostāsies pats uz savām kājām. Šobrīd viena kāja ir baletā, otra – tautas dejā, bet ne gluži tautas dejā, drīzāk seko paradigmai, kas sen jau novecojusi. Tautas deja nav tikai leksika, nedz arī tikai ornaments, un pavisam ne tautas dziesmu tekstu ilustrēšana vai dejotāju cepurītas ar austiņām, kas attēlu kādu dzīvnieku. Tādi periodi ir bijuši. Tātad, jau tagad redzam, ka visādā ziņā spēcīgākās deju grupas veido un gan jau veidos nelielus uzvedumus folkbaleta žanrā. Pagaidām Dziesmu un Deju svētkos pie mums tāda nav bijis, varbūt izņemot Agates Bankavas uzvedumu ar Iļģu mūziku Hanzas peronā, bet tur dejoja Dandaru un Dančukluba dalībnieki, kam ar klasisko deju nav sakara. Vairums dejotāju vēlas vienkārši dejot un piedalīties Deju svētku masu uzvedumos. Līdz šim, varbūt labi gribēti, uzvedumi Daugavas stadionā izteikti gājuši prom no tautas dejas, tātad palikuši tādā kā nenoteiktā stāvoklī. Cerība uz Aruma-Daņiļeviča spēju attīstīt alternatīvu pieeju, vismaz pirmie svētki izdevās kā labs eksperiments. Redzēsim augustā nākamos. Cerība arī uz jauno LNKC skatuviskās dejas ekspertu. Pie mums pagaidām dejotāju kopiena klausa norādēm no augšas.

Komentēt

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.