1000 zīmes: Kas ir Zeir?

10/06/2012

Maija Treile

Jau pirms izrādes stostos, kad jāizrunā tās nosaukums: nez kādēļ gribas teikt „cair” (jā, manas vācu valodas zināšanas ir pieticīgas) vai vismaz „zair”. Kas tad īsti ir Zeir? Ejot uz Kristīnes Vismanes (horeogrāfes un dejotājas, šoreiz – tikai dejotājas) un Rūdolfa Baltiņa (scenogrāfa, bet šoreiz horeogrāfa) izrādi, nospriežu, ka to man neviens neteiks – kas tad tā būtu par laikmetīgās dejas izrādi, kas sniedz skaidras atbildes.

Tomēr. Kristīne izrādes sākumā pastāsta par tikšanos ar kādu sēņotāju, atskaņo viņas stāstījuma ierakstu, atveido savu stāstu un sēnes giljotinēšanas aktu kustībā (variācijās – bez mūzikas, ar mūziku un maskā – tāpat kā savā solodarbā „Zeir”, kas tika radīts un rādīts pērnā gada nogalē Latvijas Jaunā teātra institūta laikmetīgās dejas projekta „Jaunie nāk!” ietvaros).  Un ļoti konkrēti, verbālā formā, pasaka, kas ir Zeir.

Kas ir Zeir, neatklāšu, pirmkārt, lai katram ir iemesls aiziet pašam un uzzināt, otrkārt, šī atbilde patiesībā nav atbilde, bet gan detonators, kas izraisa jaunu jautājumu gūzmu. Šos jautājumus  – par brīvību, par formas un iekšējās motivācijas attiecībām, par realitātes uztveri, par būtisko un mazsvarīgo – pārrunā Kristīne un Rūdolfs. Kristīne pārstāv pozīciju, kurā sēnes „dzīve” un „nāve” ir tiesīga kļūt par mākslinieka izpētes objektu un izrādes centrālo notikumu. Vienkārši tāda, kāda tā ir. Rūdolfs prasa lielāku vispārinājumu, sēnei ir vajadzīgs nopietns stāsts, kas ļautu aizdomāties par plašākām dzīves kopsakarībām. Notikums ar sēni, kas izaudzis līdz izrādei un abu mākslinieku dialogam, ļauj domāt arī par domāšanas atšķirībām gan dažādos mākslas veidos, gan katram māksliniekam individuāli – kurš domā caur vārdiem, kurš caur tēliem (vizuāliem, audiāliem), kurš caur kustību. Tas, ka scenogrāfs Rūdolfs Baltiņš šajā izrādē pieteikts kā horeogrāfs, liek arī vaicāt – kādas tad īsti ir horeogrāfa funkcijas laikmetīgajā dejā?

Izrādē daudz vairāk runā, nekā dejo, pa pavērtu logu ienākošās vasaras pievakares pilsētas skaņas „iebliež” vairāk nekā pistoles šāviens (ir arī tas), daudz vairāk tiek jautāts nekā atbildēts. Viss atkarīgs no skatītāja, bet man subjektīvi „Kas ir Zeir?” šķiet būtisks un sarunas vērts jautājums, savukārt šī izrāde  mākslinieciski gana spilgts un pārliecinošs veids, kā šo jautājumu uzdot.

Komentāri

Komentēt

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.