Ar Agates Bankavas laikmetīgās dejas darbu “Karte”, horeogrāfes radošā procesa piezīmēm un Raimonda Ķirķa un Lauras Jasmanes recenzijām par šo darbu atklājam projektu “Deja domā. Kā deju uztvert, saprast un aprakstīt”. Projekts piedāvā Dance.lv lasītājiem/skatītājiem mēneša garumā iepazīties ar Latvijas horeogrāfu atšķirīgu žanru īsiem jaundarbiem video formātā un dažādu autoru recenzijām par šiem darbiem. Projekta mērķis ir, iesaistoties horeogrāfiem, rakstu autoriem un skatītājiem/lasītājiem, kopīgi meklēt veidus, kā deju uztvert, saprast un aprakstīt. Vairāk par projekta idejām un principiem šeit.
Horeogrāfes izvēlēts anotācijas teikums: Tā glabā informāciju, tā dod iespēju atrast ceļu, ja ir vēlme to meklēt.
Raimonds Ķirķis “Uz tilta nav taisnvirziena ceļa”
Kad mums atklājas Agates saulē savilktā seja (spriežot pēc ēnas un gaismas toņa, ir aptuveni pulksten 10.00/11.00 no rīta, ), tikko pār Zunda kanāla tiltu ir sācis doties skrējējs, un velosipēdists ir uzmetis skatu pa labi pie nesen iepretim Latvijas Bankai izveidotās gājēju pārejas Vanšu tilta pakājē. Ja vien viņi nav labi maskējušies aktieri bez paģirām, visdrīzāk, brīvdienas rītā (par to liecina satiksmes plānums), šo trīs subjektu neizbēgamā, bet vienlaikus nejaušā krustošanās uzrāda tos sociālos un politiskos uzplaiksnījumus, kurus Agate jau dažas sekundes vēlāk piesaka ar balsi. Bet skatītājs to vēl nezina, tās ir tikai fiktīvas personas, viņš atrodas viens ar Agati, kuras skatiens emancipē.
Recenziju lasiet šeit.
Laura Jasmane “Kartē atrastais un pazaudētais”
Fakts, ka Agates darbs veidots video formātā, to neierobežo, tieši otrādāk. Tas sniedz horeogrāfijai papildu nozīmi un vērtību. Kamera šajā gadījumā ir kas vairāk nekā tikai medijs, caur kuru uztvert horeogrāfiju. Tiešs horeogrāfes skatiens kamerā un dejas vērotāju aptverošs žests ir dejas līdzekļi, kuri dekonstruē ceturto sienu. Tādā veidā ar skatītāju tiek nodibināts tiešs, personīgs kontakts. Iespējams, pat vārds “skatītājs” šajā gadījumā būtu neprecīzs, jo viņš šajā gadījumā nav tikai pasīvs vērotājs, bet gan darbā un tā tēmā iesaistīts dalībnieks. Panāktais efekts ir spēcīgs un papildina horeogrāfisko vēstījumu.
Recenziju lasiet šeit.
Agates Bankavas radošā procesa piezīmes
Publiska dalīšanās ar savām piezīmēm ir ārprātīgi jūtīga lieta, zinu, ka vēlos, lai cilvēki var iepazīties ar procesa gaitu, bieži pēc tam man ir izvērtušās saistošas sarunas ar lasītājiem gan par dažādām laikmetīgās mākslas metodēm (ne tikai dejā, bet arī citos mākslas veidos), gan arī par maziem dzīves notikumiem.
Radošā procesa piezīmes lasiet šeit.
Projektu rīko Latvijas Dejas informācijas centrs ar Kultūras Ministrijas atbalstu.