REZONANSE. TRĪS. LKA teātra māja “Zirgu pasts”

14/03/2019
When:
11/09/2019 @ 19:00 – 20:30
2019-09-11T19:00:00+03:00
2019-09-11T20:30:00+03:00
Where:
Latvijas Kultūras akadēmijas teātra māja "Zirgu Pasts"
Dzirnavu iela 46
Rīga

No 9. septembra galerijā Istaba – Ansim Rūtentālam (1949-2000) veltīta piemiņas izstāde “Es mīlu jūs visus”, ko atzīmējot ievērojamā kustību mākslinieka, Kustību teātra izveidotāja, režisora un pedagoga jubileju, organizē Anša Rūtentāla Kustību teātris. Izstādes ieskaņā – 7. septembrī Mūsdienu kultūras foruma “Baltā nakts 2019” ietvaros galerijā Istaba interesenti varēs vērot performanci “Zonde. Anša Rūtentāla ideja (1980)”. 10. septembrī plkst. 19.00 izstādes apmeklētāji varēs noskatīties performanci “Viņš liek aizvērt acis”.

Savukārt, ārpus izstādes norises vietas – Latvijas Kultūras akadēmijas teātra mājā “Zirgu pasts” 11. septembrī plkst. 19.00 tiks izrādīta laikmetīgās dejas izrāde “Rezonanse. Trīs”. Tā ir horeogrāfu Ivara Broniča, Ramonas Galkinas un Ilzes Zīriņas laikmetīgās dejas izrāde, kas tapusi, iedvesmojoties no Anša Rūtentāla kustību izrādēm.

Iecere laikmetīgās dejas horeogrāfiem, kas paši nav bijuši tiešā saskarē ar Rūtentālu, interpretēt Anša mantojumu, turklāt strādājot ar LKA Laikmetīgās dejas mākslas bakalaura studiju programmas 1. kursa studentiem, radās, lai pārliecinātos, vai un kā Anša Rūtentāla 20. gadsimta 80. un 90. gados iestudētās kustību izrādes rezonē šodien. Tās nebūs izrāžu rekonstrukcijas, bet patstāvīgas horeogrāfijas, kas radušās dialogā ar trim Anša Rūtentāla kompozīcijām – “Ilūzijas” (1994), “Epifānija” (1980) un “Pārdomas” (1984).

LKA docente horeogrāfe Ramona Galkina veido izrādi ar nosaukumu “(Ž)Alūzijas”, atsaucoties uz savulaik slaveno Rūtentāla spoguļu gabalu “Ilūzijas” (1994) ar britu komponista Gevina Braiarsa mūziku. Viņa teic, ka metaforiski skatās uz šo izrādi kā caur puspievērtām žalūzijām, apzinoties, cik klātesošs, taču vienlaikus arī nemanāms un neuzbāzīgs ir Anša devums. Pielietojot valodas un literatūras kontekstā zināmo alūzijas jēdzienu kā metodi ķermeņa un kustību valodas sfērā, Ramona kopā ar jaunajiem dejotājiem strādā ar asociācijām, tulko viens otra kustības un meklē atspulgus un atspīdumus.

Hoerogrāfe Ilze Zīriņa veido dejas izrādi “Vai Pjero miris?” kā rezonansi Anša Rūtentāla kustību kompozīcijai “Epifānija”, kura savukārt tapusi, iedvesmojoties no britu mākslinieka Obrija Bērdsleja darba “Pjero nāve”. Uzdodot jautājumu “Kas ir Pjero katrā no mums?”, horeogrāfe palīdz jaunajiem dejotājiem ieskatīties savā patībā, ļaujot trauslajam kļūt par spēku, neglītajam – par skaistumu, bet nesaprastajam – par vērtību.

Anša Rūtentāla izrāde “Pārdomas” iedvesmojusi horeogrāfu Ivaru Broniču pētīt ne tikai pašu izrādi, kuras videoieraksts ir saglabājies, bet arī tās tapšanas procesu caur atmiņām, pierakstiem, intervijām. Toreiz izrādē spēcīgi savienojās amerikāņu mūziķes Meriditas Monkas kompozīcija “Dolmen Music” un spāņu dzejnieka Federiko Garsijas Lorkas lugas “Bernardas Albas māja” motīvi. Šodien jaunie un topošie mākslinieki dejas valodā runās par sevis kā indivīda interpretāciju un attiecībām katram ar savu pelēko masu – izrādē “ahaw”.

Šā gada 28. maijā režisoram un kustību pedagogam Ansim Rūtentālam būtu 70 gadi. Viņš priekšlaikus aizgāja 2000. gadā, atstājot īpašu izpratni par kustību valodu un mūzikas vizuālo interpretāciju savos domubiedros, kolēģos un studentos, daudzi no kuriem tādā vai citādā veidā turpina Anša tradīciju.

Biļešu cena 6 € un 3 € (skolēniem, studentiem, pensionāriem).
Biļetes www.ticketshop.lv un pirms izrādes.

Komentāri

Komentēt

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.