Ukraiņu baleta māksliniekus, Edvardu Klugu un Rīgu saista kāda maģiska saikne. 2016. gada pavasarī tieši ar viesizrādēm Quatro un Radio&Juliet Latvijas galvaspilsēta sāka iepazīt šā rumāņu izcelsmes horeogrāfa daiļradi. Vēl nebeidzis spožo dejotāja karjeru, viņš bija kļuvis par Slovēnijas Nacionālā baleta māksliniecisko vadītāju un padarīja šo trupu par vienu no interesantākajām Eiropā.
Tagad vēsture atkārtojas. Novembra sākumā Latvijas baleta trupa aicinās skatītājus uz pirmo šīs sezonas pirmizrādi – Edvarda Kluga Carmina Burana ar Karla Orfa mūziku. Un jau mazāk nekā pēc divām nedēļām, 14. novembrī, uz LNOB skatuves atgriezīsies ukraiņu Quatro un Radio&Juliet – šā paša horeogrāfa iestudēti.
Quatro ir unikāls balets. Radīts pēc izcilā solista Denisa Matvijenko pasūtījuma, tas kļuva par vienu no visveiksmīgākajiem un godalgotākajiem privātajiem projektiem Austrumeiropā. Deniss un Edvards, vienaudži un draugi, vieni no izcilākajiem savu valstu baletdejotājiem, kādu laiku tajā dejoja kopā. Taču arī tad, kad Klugs beidza skatuves karjeru un pilnībā pievērsās horeogrāfijai, Quatro nezaudēja savu maģisko spēku.
Tas pats sakāms par Radio&Juliet, kur horeogrāfs apbrīnojami organiski spējis Šekspīra traģēdijas sižetu savienot ar kulta grupas Radiohead kompozīciju tekstiem un gaisotni. Galvenās šā baleta partijas sākotnēji bija paredzētas Denisam un Anastasijai Matvijenko, taču tas izpelnās publikas sajūsmu arī citos dejotāju sastāvos.
Ukrainas Klasiskajā baleta (Ukrainian Classical Ballet) trupā strādā dejotāji, ar kuriem lepotos jebkurš teātris, to skaitā Ungārijas Nacionālā baleta un Ukrainas Nacionālās operas premjers Jevģenijs Lagunovs, Ukrainas Klasiskā baleta prīma Olga Timošiva, vairākkārtējs starptautisko baleta konkursu laureāts un godalgu ieguvējs Ivans Žuravļovs un, protams, Deniss Matvijenko, par kuru leģendārā balerīna Natālija Makarova teikusi: “Šādas parādības uz baleta skatuves nav bijis sen. Tas ir Barišņikovs, Nurijevs un Godunovs vienā personā.”